A közös hitelkeret és a tagállamoknak adott garanciák megkésett intézkedések ezen példa nélküli válság kezelésére, de a talpra állás csak büntető feltételességek nélkül történhet meg – közölték az Egyesült Baloldal / Északi Zöldek (GUE/NGL) frakció képviselői a Bizottság hosszútávú költségvetésére és talpra állási javaslatcsomagjára.
Ursula von der Leyen bizottsági elnök ma bejelentette, hogy az EU szándéka 750 milliárd eurót kölcsönözni a pénzügyi piacoknak a 2021-2027-es teljes EU költségvetésének 1,85 ezer milliárd eurójából.
Bár ez a mennyiség jóval alatta van annak, amit az Európai Parlament követelt és büntető feltételességek is bizonyára sújtani fognak olyan országokat, amelyeket már megtépáztak a megszorítások.
A COVID-19 járvány elhozta az EU egyik legsúlyosabb gazdasági recesszióját, és amíg a javaslat új forrásokról beszél, elmulasztja a szupergazdagok és a nagyvállalatok tömeges adócsalásának kezelését. Manon Aubry, a GUE/NGL frakció társelnöke szerint ezen változtatni kell:
„A Bizottság terve az európai szolidaritás üdvözlendő csíráját vizionálja. De a probléma gyökere ugyanaz marad: az államadósság súlya továbbra is növekedni fog és a megszorításokért való zsarolások is fokozódni fognak, hogy megfizethessük a régi produktivista világ megmentését. Ironikus, hogy ezt a tervet „KövetkezőGenerációEU”-nak nevezik, miközben ez az új generáció fogja megfizetni az adósságot!
„A saját forrásokról való bejelentés, valamint a műanyag, a multik és az ökológiai dömping megadóztatása egy lépés a jó irányba. De ez feltehetően nem lesz elég, hogy lefedjék az egész európai hitelt, amelynek egy részét bizonyára az államoknak kell visszafizetniük. Szóval hitelt adunk a hitelekre ahelyett, hogy felkérnénk a központi bankot, hogy ezeket engedje el.”
Martin Schirdewan, a GUE/NGL frakció tárelnöke szerint a Bizottság javaslatai sok kérdést nyitva hagynak és még több aggodalmat szülnek az EU talpra állási képességéről, mivel korlátozott összegek vannak az asztalon:
„A közös hitelkeret felhasználása, amelynek többségét adományként osztják szét, megkésett, de üdvözlendő és fontos lépést jelent előre. Felszólítom a tagállamokat, hogy ne gátolják ezt a javaslatot. De becsapjuk önmagunkat, ha azt hisszük, hogy ez az összeg elég lesz a tagállamok gazdasága számára, hogy ne süllyedjenek mély válságba. Ez kevesebb mint fele annak a 2 ezer milliárdnak, amelyet a parlament kért, miközben a gazdasági kilátások az elkövetkező évekre hétről hétre változnak – és a javasolt többéves pénzügyi keret már most kevesebb, mint a Bizottság 2018-as javaslata.
„Aggódom, hogy ezen pénzügyi alap egyszeri természete korlátozza képességeinket, hogy lökést adjunk a megoldásnak a következő években, és nagy kérdések lesznek arról, hogyan osszák szét az alapot. A szükség alapján kell. Az alap hitelszempontjai kiábrándítók és hozzá fognak adódni a tagállamok jelentős államadósságához, amely a Stabilitási és Fejlődési Paktum szerint jövőbeni megszorításokra fogja kényszeríteni őket.
A független kötvénypiac jövőbeni biztonsága miatt a német alkotmánybíróság által emelt kételyeknél fogva most nagy változtatások kellenek az EU Szerződésben, hogy megváltoztassuk az Európai Központi Bank mandátumát, és megszabaduljunk a Stabilitási és Növekedési Paktumtól,” – zárta Schirdewan.
Egyesült Baloldal / Északi Zöldek EP frakció