Botrány van a Coca-Cola legújabb plakátkampányából… pont ez volt a cél!
Ennek a történetnek három szereplője van: a felvilágosult emberek, a vadkapitalista Coca-Cola, ami különalkukkal egész jó adózási feltételekkel termel extraprofitot a burzsoáziának a jelenlegi Fidesz-rezsimben és maga a szélsőjobboldali Orbán-rendszer.
A felvilágosult emberek szerint maga a kampány üzenete jó. Ezzel egyet is érthetünk, hiszen a homoszexuális embertársainknak is pont ugyanolyan joguk van szeretni egymást, mint a heteroszexuálisoknak. A mai Magyarországon és szerte a világban az LMBTQ közösség még mindig társadalmi és gazdasági elnyomásnak van kitéve, többségében az ultravallásos-nacionalista-fasisztoid-jobboldali körök tevékenysége miatt. Egy olyan félfasiszta országban, mint hazánk, igenis helye van az LMBTQ csoportok emberi és mindenféle jogaiért folytatott küzdelemnek és kampányoknak. Csak ez épp nem a Coca-Cola dolga lenne.
A Coca-Cola mint a jelenlegi fasisztoid tendenciákat megszülő neoliberális kapitalizmus zászlóshajója egyszerűen nem érdekelt abban, hogy hazánkban egyenlőség legyen. A Coca-Colának az az érdeke, hogy a szakszervezeti hatalmat megtörő munkásellenes rezsimek tombolhassanak a világon, mivel így éhbérért dolgoztathat embereket óriási extraprofitot termelve (az elmúlt 12 hónapban 20 milliárd dollárt), valamint olyan fogyasztói piaca lehet, amely kritikus gondolkodás hiányában megveszi az egészségre nem túl jótékony hatással bíró agyoncukrozott és koffeint tartalmazó termékeit. A Coca-Cola jól érzi magát Orbán Magyarországán, de ugyanilyen jól érezte magát Hitler Németországában is. Tőke és fasizmus jegyessége itt is pont ugyanúgy fellelhető, mint amikor 2001-ben amerikai szakszervezetek tiltakoztak az ellen, hogy a vállalat ellen fellépő kolumbiai szakszervezeti vezetőkkel furcsa módon szélsőjobboldali halálbrigádok végeztek.
A harmadik szereplő pedig a szélsőjobboldali kormányunk, amely képviselőinek nem tetszik a melegek egyenlőségét lefestő kampányüzenet, hiszen számukra az LMBTQ közösség pont ugyanolyan ellenségkép és bűnbak, mint a cigányság és a gazdasági bevándorlónak beállított háborús menekültek. A kormányunk ráadásul az elnyomó rendszerébe szervesen beépítette a kirekesztő keresztény egyházakat is, amelyek ostoba és embertelen alapdogmái szerint pokolra kerül, aki azonos neművel hál. A kormány gazdasági hatalma fenntartásában rendkívül fontos szerepe van az ideológiai agymosásnak, amelynek szerves része a bűnbakképzés, a félelemkontroll, az ellenségkép és a figyelemelterelés. Ennek ugyanúgy áldozatai az LMBTQ közösség tagjai, mint a cigányok és a menekültek.
A felállás egész érdekes, hiszen a Coca-Cola, amely nagyon jól érzi magát a Fidesz-rendszerben a vele kötött adózási és kitudjamégmilyen különalkukkal, most látszólag a rezsim ellenségképét, az LMBTQ közösséget védi, és ezzel áttételesen belerúg a kormány ideológiai elnyomásába. De valóban az LMBTQ közösségek védelméről van szó?
Természetesen nem! Ez egy kiválóan kitervelt marketingkampány, amely akkor profitábilis, ha beszélnek róla. És mikor beszélnek róla? Ha botrányt csinál! A botrány pedig borítékolható volt, hiszen épp a habzó szájú, keresztény vallási őrjöngésében tobzódó kormányzat alatt, a Pride után pár héttel próbálnak melegjoginak tűnő kampányt folytatni. Nyilvánvaló volt, hogy a Coca-Cola számított a homofób fasiszta barátaira, akik majd kikelnek ellene, minél nagyobb perpatvart csinálva a cég körül. És így is lett, hiszen személyesen a Fidesz képviselője kelt ki a sajtóban, majd szólítottak fel bojkottra egyéb homofób szervezetek is.
Ne felejtsük el azonban, hogy ez csak színjáték! Kizárólag ideológiai téren folyik. Senki nem fog komolyan és tömegesen csatlakozni a bojkotthoz, a Coca-Cola fogyasztását a botrány nem csökkenteni, hanem növelni fogja, ráadásul a Fidesz-rezsim sem helyezte még kilátásba, hogy megvonnák a Coca-Colától azokat a súlyos adókedvezményeket, amelyek a nyomorgó munkavállalóknak nem járnak. Márpedig egy igazi kardcsörte itt kezdődik.
A Coca-Cola jelenlegi botránya tehát kizárólag ideológiai síkon folyik, és semmilyen mértékben nem érint gazdasági területeket. Ha a Coca-Cola olyan plakátkampányt indított volna, hogy „egyenlő munkáért egyenlő bért”, majd 80%-kal megemelték volna a béreket és megszüntették volna a nemi alapú bérrést, akkor mondhattuk volna, hogy ez Jó! Erről azonban szó nincs! Liberális barátaink felülhettek a Coca-Cola “szabadságharcának”, de ez pont olyan “szabadságharc”, amelyet Orbán vív Brüsszel ellen. Nem létezik.
És mi történt a szintén nem elhanyagolható ideológiai síkon? Megszólították a normális embereket, hogy a homoszexualitás nem bűn. De a normális emberek ezt már eddig is tudták. A rezsim által keresztény és ultrajobbos propagandával elhülyített társadalmi szegmenset viszont provokálták. Ez a provokáció pedig megint a normális embereken fog lecsapódni, köztük a melegeken és persze mindenkin, aki a rezsim számára ellenség. A multinacionális vállalat a szánalmas profitjáért öntött Coca-Colát a tűzre. Ez azonban mindenre alkalmas, csak a tűz eloltására nem. Mi inkább ajánlanánk egy kis tiszta vizet a pohárba.