Az Egyesült Államok történelmét – megalakulása óta – a faji villongások jellemzik – ilyen-olyan hatásfokkal.
A 60-es, 70-es évek polgárjogi mozgalma azonban komoly sikereket ért el, azonban koránt sem mondhatjuk, hogy az Egyesült Államok kapitalista társadalma, gazdasága és az egész rendszere megszabadult volna a rasszizmus mételyétől. A kapitalizmus számára létszükség volt, hogy a fekete rabszolgamunka a világ egyik vezető hatalmává tegye az országot. Hogy a fehér lakosság jó szívvel elnézze a négerek kizsákmányolását, kifosztását, meggyilkolását, alsóbbrendű lénynek kellett beállítani a feketéket. A kapitalizmus számára így létszükség volt a kizsákmányolást igazoló rasszizmus is.
A rabszolgaság utáni kapitalizmus számára is jól jönnek a nyomorgó feketék, akik olcsó munkaerőt jelentenek, valamint kiválóan alkalmasak bűnbak-képzésre, pont úgy, ahogy azt a magyar kapitalizmus a cigány emberekkel megteszi.
A polgárjog forradalmi sikerei és a fekete elnök személyének ellenére az utóbbi időben egyre több hírt hallani, hogy amerikai rendőrök teljesen indokolatlanul lőnek agyon embereket, köztük nagy számban feketéket is. Nem véletlen alakult mozgalom Black Lives Matters néven, és zajlanak újra komoly polgárjogi megmozdulások szerte az Egyesült Államokban.
A hullámot meglovagolta az afro-amerikai Beyoncé énekesnő is, aki két komolyat is rúgott most a rendszeren.
Első a Formation című videóklippje, amelynek bizonyos jeleneteiben egy fekete kisgyermek néz szembe a rohamrendőrökkel. A klip más momentumaiban Beyoncé egy árvízben úszó autó tetején énekel, utalva ezzel a New Orleans-i katasztrófára, amelyet a Katrina hurrikán okozott, amelyet követően az amerikai gépezet magára hagyta a szegényeket, miközben még Kuba is segítő kezet nyújtott nekik.
A második megmozdulása a Super Bowl (focidöntő) félidejének zenés performansza volt, amely során a Fekete Párducokhoz hasonló szerelésben jelent meg táncos kísérőivel együtt. A fekete bőrruhát tölténytár is díszítette, hasonló, amelyet Michael Jackson viselt egy korábbi Super Bowl döntős előadáson. Persze nem hiányzott a Párducok védjegye, a fekete baretsapka. A performansz része volt, hogy a táncosok egy X betűt formáltak, utalva ezzel Malcolm X polgárjogi harcosra.
Az előadás – néhol magamutogató szexuális jellegét leszámítva, hiszen a sajtóhírek ellenére ezek nem Fekete Párduc egyenruhák voltak, hanem inkább bőrszerkók – mindenképp dicsérendő és bátor, hiszen Beyoncé a várható botrány ellenére is bevállalta, hogy utalást tesz az Egyesült Államokban még mindig súlyosan jelen lévő faji elnyomásra és az ez elleni fellépés szükségességére.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.