Reklámkampányokkal palástolják az olaj- és földgázkitermelés óriási kiterjesztését – közölte az InfluenceMap.
Az ExxonMobil vezeti azon olajcégeket, amelyek márkakampányokkal azt sugallják, hogy támogatják a klímaváltozás elleni akciókat.
A legnagyobb öt tőzsdén jegyzett olaj- és földgázvállalat közel 200 millió dollárt fizet évente, hogy lobbizzanak a klímaváltozással foglalkozó politika késleltetéséért, ellenőrzéséért és gátlásáért – közli egy új jelentés.
A Chevron, a BP és az ExxonMobil a legnagyobb vállalatok, amelyek vezetnek a közvetlen lobbiban, hogy nyomást gyakoroljanak a klímaváltozással törődő politika ellen – mondja a jelentés.
Egyre inkább felhasználják a közösségi médiát, hogy sikeresen nyomják át a tervüket, hogy gyengítsék és ellenezzék a globális felmelegedésnek gátat szabni akaró, jelentős törvényi szabályozásokat.
A tavalyi amerikai középidős választások kampánya során a globális olajvállalatok és ipari szervezeteik 2 millió dollárt költöttek Facebook és Instagram hirdetésekre, amelyekben a megnövelt fosszilis üzemanyag termelés előnyeit reklámozzák – közli az InfluenceMap pénteki jelentése.
A BP 13 millió dollárt szánt egy kampányra, amelyet a Chevron is támogatott, amely sikeresen megakadályozta Washington államban a szénadó bevezetését – ebből 1 millió dollárt szántak a közösségi média reklámjaira.
A jelentést író Edward Collins elemezte a vállalati lobbi, eligazítás és reklámok költségeit, és felmérte, hogy ennek mekkora részét szánták a klímaproblémára:
„Egyre tompábban hallatszik az olajóriások klímareklámjának hangja és a hitelességük is kockán forog. Nyilvánosan támogatják a klímaakciót, miközben az ezt megoldó politika ellen lobbiznak. Pártolják az alacsony szén megoldásokat, de az ilyen befektetéseik eltörpülnek amellett, amennyit a fosszilis üzemanyag üzlet kiterjesztésére költenek.”
A 2015-ös párizsi klímaegyezmény után a nagy integrált olaj- és földgázvállalatok közölték, hogy támogatják a szénre kiszabott díjat és olyan csoportokat alakítottak, mint az Olaj- és Földgáz Klímakezdeményezés, amely önkéntes intézkedéseket támogat.
De az jelentés szerint óriási rés van a szavaik és tetteik között.
Az öt nyilvánosan listázott olajvállalat – ExxonMobil, Shell, Chevron, BP és Total – jelenleg évente 195 millió dollárt költ márkakampányra, amely azt sugallja, hogy támogatják a klímaváltozás elleni akciókat.
Ellenben a jelentés közölte, hogy ezek a kampányok félrevezetik a nyilvánosságot az olajvállalatok tetteinek nagyságáról, mivel miközben nyilvánosan helyeslik, hogy cselekedni kell, addig tömegesen növelik az olaj- és földgázkitermelés kiterjesztéséve fektetett összegeket. 2019-ben 115 milliárd dollárra nőnek a kiadásaik, ebből pusztán 3%, amelyet az alacsony szén projektekre fordítanak.
A Shell közleményben tudatta: „Határozottan elutasítjuk a jelentés feltevéseit. Nagyon világosan támogatjuk a párizsi klímaegyezményt és a lépéseket, amelyeket megteszünk, hogy a társadalmi igények találkozzanak a tisztább energiával.
„Nem kérünk bocsánatot, mert világszerte beszélünk a politikai döntéshozókkal és szabályozókkal, hogy meghallják a hangunk olyan kulcsfontosságú kérdésekben, mint a klímaváltozás és annak kezelése.”
A Chevron közölte, hogy nem ért egyet a jelentés megállapításaival: „A Chevron körültekintő és költséghatékony tevékenységet végez, és elkötelezett, hogy együttműködjön a politikai döntéshozókkal, hogy a kiegyensúlyozott és átlátható üvegházhatást okozó gázok kibocsátását csökkentő politikáért, amely törődik a környezetvédelmi célokkal és biztosítja a fogyasztókat, hogy hozzájussanak a megfizethető, megbízható és tisztább energiához.”
A sikeres lobbizás és a közvetlen ellenállás a globális felmelegedést kezelő politikai intézkedések ellen világszerte meggátolta a kormányokat azon erőfeszítéseikben, hogy olyan politikát vezessenek be a párizsi klímaegyezmény után, amely kielégíti a klímacélkitűzéseket és 1,5°C alatt tartja a felmelegedést.
forrás: The Guardian