Miközben az Orbán-média minden felülete a sikeres magyar járványkezelésről harsog, hazánk jelenleg a világon a 6. legrosszabb a 100 ezer főre vonatkoztatott halálozás tekintetében.
Ez a legfontosabb statisztikai adat, amellyel jellemezhető adott ország járványkezelés terén nyújtott teljesítménye.
Hogy mi az oka annak, hogy Magyarországnak jelenleg majdnem kétszer annyi halottja van a járványnak, mint a szocialista országoknak összesen? (Beleértve az 1,3 milliárd lakosú Kínát és az amerikai szankciók által sújtott Venezuelát és Kubát.)
A katasztrófa egyik oka a rossz járványügyi intézkedések, amelyek meghozatalakor a gazdasági profitot helyezték az emberek egészsége fölé – kilométerekkel fölé. Mivel ezt rövidtávon tették, két szék között a padlóra estek, és végülis gazdasági válság is keletkezett belőle.
A másik ok az elmúlt 30 évben lerombolt egészségügy teljesítményének és kapacitásainak hiánya, amely miatt a járványmentes időszakokban is lehetetlen volt kezelni a betegeket (a szűrési, megelőzési és egészségmegőrzési feladatok totális hiányáról nem is beszélve!), nemhogy egészségügyi vészhelyzet és katasztrófa idején, amikor ismét létfontosságú osztályokat zárnak be, hogy helyükön COVID osztályok nyíljanak, ahol szemész szakorvosoknak kell intenzíves feladatokat ellátniuk.
Borzalmas csapások érik az alapellátást, azaz a háziorvosi rendszert is. Olyan jelenségek, amelyek a praxisoknak rengeteg túlmunkát, költséget, megaláztatást és konfliktust jelentenek.
Rengeteg ember után nem jár fejpénz
Az informátorok védelmében nem nevezzük meg azt a 9000 ezer fős települést, ahol 3 háziorvos fejenként 2000 beteg után kap csak OEP finanszírozást. Gyors fejszámolással kiderül, hogy az OEP 9000 – (3 x 2000) = 3000 ember, azaz a település harmada (!!!) után nem fizet fejpénzt. A 3 háziorvos persze kötelességtudóan ellátja mind a 9000 embert, a maradék 3000-et is, azaz fejenként ezerrel többet, mint akikért támogatás jár.
Nincsenek elérhetőségek
Az oltópontnak kijelölt háziorvosi rendelők központilag kapják meg azon emberek névsorát, akiket adott napokon COVID-19 ellen be kell oltaniuk, akiket ezelőtt fel kell hívniuk telefonon. A lista tartalmazza a beoltandók neveit és semmi más hasznos információt. Azaz nincs elérhetőség, nincs telefonszám! Ez azt jelenti, hogy ezt a rendelőben dolgozó háziorvosnak és asszisztensének kell kiderítenie, amely tetemes felesleges túlmunkát okoz. Ez egy faluban is nehezen menedzselhető, ahol sokan ismerik egymást, de egy budapesti kerületben már szinte lehetetlen feladat.
4-5 óra túlmunka a telefonálások miatt
Miután megvannak a beoltandó lakosok telefonszámai, megkezdődik a tortúra a betegek behívásával. A kormányzati tájékoztatás borzalmas, ezért rendkívül sok embernek fogalma sincs, beoltassa magát, vagy sem. Külön probléma, hogy idős emberek nem bíznak a telefonáló egészségügyiekben, ezért inkább megkérik őket, hogy az unokát vagy a gyermekeit hívják fel, akik telefonszámát persze sokan mégsem merik megadni, mert valami csalástól félnek. Ez a telefonálós napokon 4-5 órával növeli meg a munkaidőt.
Ki sem fizetik
Hiába nő meg a napi több órás telefonálás miatt az orvos és az asszisztens munkaideje, a bér fix, a túlmunka pedig nem kerül kifizetésre.
A telefonszámla a háziorvos költségeit terheli
A naponta több órával megnőtt és ki nem fizetett túlmunka nagyrészt olyan telefonos egyeztetés, amelynek konkrét költsége van: a telefonszámla, amely rendkívüli mértékben megemelkedik, és amelyet a háziorvosnak mint vállalkozónak saját költségként kell megtérítenie.
Konfliktusok
Mivel a kapitalista termelési rendszerben szabadalom van az életmentő vakcinákon, a gyártást csak adott gyárak végezhetik, természetesen brutális extraprofitért. A szabadalmak eltörlése helyett az EU is embertömegek élete árán védi ezt a profitot. A vakcinaellátás ezért szegényes és akadozik. Rengetegen szeretnének oltást, a hiány szülte bizonytalanság miatti frusztráció pedig a frontvonalban dolgozó egészségügyi személyzeten csapódik le. Rengetegen gondolják – teljesen tévesen -, hogy a vakcinák elosztásáról a háziorvosok személyesen döntenek, így sokan korrupciót, protekciót sejtenek amögött, hogy mások kaptak oltást, míg ők nem.
Hétvégi kötelező oltási ügyelet
A kormány kötelezte a praxisokat, hogy havonta négy szombaton oltópontként működjenek. Ezért havi 40.000 forint bruttó támogatás jár az orvosoknak és az asszisztenseknek (nem fejenként!). Ez nettó kb. 25 ezer forint, amelyet megfeleznek és marad kb. 12 ezer 500 fejenként négy hétvégi munkáért, amely egyetlen plusz napért is sértés lenne, nemhogy négy szombatért.
Brutális adminisztráció
Az oltópontokként kinevezett háziorvosi praxisok nem csak telefonálással és a vakcinák beadásával foglalkoznak. Ehhez mérhetetlen mennyiségű felesleges adat regisztrálását is hozzákapcsolták. A megnövekedett adminisztráció megint csak a munkaidőt növeli. Már említettük, hogy a betegek telefonos behívása napi 4-5 órával növeli a munkaidőt, de ez nem minden nap történik. A telefonálásmentes napokon végzik a brutális mértékben megnövekedett adminisztrációs munkát, amely szintén kb. ugyanennyi idővel növeli meg a napi munkát. A 8 órás munkaidő kvázi megszűnt létezni.
Az oltások miatti túlmunka sincs kifizetve
Nem csak a hétvégi munka, a telefonálás és az adminisztráció növeli a munkaidőt, hanem maga a vakcina beadása is. Ezen túlmunka szintén nem kerül kifizetésre.
Nincs ágazati béremelés
Mivel a háziorvosi praxisok vállalkozásoknak számítanak, nem érintik őket az egészségügyben – totálisan rossz módon – bevezetett állami béremelések. (Ez egyébként a magánszolgáltatókra is igaz, beleértve a COVID-teszteléssel foglakozó magánlaborok szakorvosait, akik fele annyit keresnek, mint az állami szféra alkalmazottai).
Egy asszisztensi bér háziorvosi praxisban több évtizednyi munka után sem éri el a 150 ezer forintot! Ezt mellékállásokkal kompenzálják, mint a rendelők takarítása, hospice szolgáltatások cégeken keresztül, sebkötözés, beteglátogatás, vagy éppen olyan másodállások, amelyeknek nincs is közük az egészségügyhöz. A ki nem fizetett túlmunka ezen pluszmunkák ellátását is ellehetetleníti, így nem csak a munkaidőt sikerült a kormányzatnak megnövelnie, de ezen túlhajszolt emberek bevételeit is csökkentette.
Veszélyes hulladékkezelés
Az oltópontokká kinevezett rendelőkben az oltáshoz használt fecskendők veszélyes hulladéknak szállítanak. Ezek elszállításáról és későbbi kezeléséről is a praxisnak kell gondoskodnia. Márpedig egy kisebb veszélyes hulladék csomag költsége egyenként 18 ezer forintba (!) kerül, amelyet megint csak a háziorvosi praxis költségvetésének kell fedeznie.
Mi várható így?
Természetesen az várható, hogy az évtizedek óta megalázott egészségügyi személyzet felhagy ezzel az állapottal és kivonul az egészségügyből. Ez az asszisztensekre fokozottan igaz, de már rengeteg orvos is inkább elhagyná az ágazatot vagy az országot. Hogy várható-e valamiféle kormányzati támogatás ezen praxisoknak? Talán felhúznak a falujukba egy stadiont.