Tesco: Mikor már azt hinnénk, nem lehet rosszabb

Egy hónappal ezelőtt a brit Morning Star már cikket jelentetett meg a szupermarket óriás Tesco súlyos mulasztásairól – az új főnök, Dave Lewis úgy tűnik, szintén elfeledkezett betegeskedő cége megmentéséről.

A madarak azt csiripelték, hogy a jelenlegi menedzsment 250 millió fonttal meghamisították a könyvelést. Ez a szám már felment 263 millióra és a részvények 6,5 százalékot estek.

Ez alapján a profitok 783 millió fonton panganak, amely majdnem a tavalyi fele. Az eladások továbbra is esnek. Nem is olyan régen a Tesco még az összes brit főutcán elköltött hét fontból egyet megszerzett

A Deloitte könyvelési cég befejezte vizsgálatát a Tesco félrejelentett profitjai ügyében.

Az találták, hogy a profitokat 118 millió fonttal eltúlozták az első félévben, 2013-ban 70 millióval és azelőtt 75 millióval.

Ez hatalmas szégyen David Cameron és Nick Clegg városi kedvence, a PriceWaterhouseCoopers (PwC) számára, amely 1983 óta a Tesco hivatalos könyvvizsgálója. A PwC dolga lett volna észrevenni és jelenteni, mi is folyik ott.

A Tesco, úgy tűnik, trükkös ügyleteket bonyolít le a beszállítóival a promóció terén, fontok ezreit elkérve, hogy a polcokon jó helyre kerüljenek a termékeik.

Sok beszállító jön elő ezzel és más erőszakos Tesco taktikával.

A Deloitte jelentését más szabályozók is elfogadták, és ez komoly törvényes eljáráshoz és óriási pénzbüntetéshez vezethet.

Közben, a Tesco kereskedelmi jelenléte folyamatosan romlik.

A „like-for-like” eladások 4,6 százalékot estek, és az adózás előtti profit 112 millió fonttal csökkent, az előző évhez képest több mint 90%-kal.

Az adózás előtti profit 783 millió font volt, majdnem fele az előző évi számoknak.

Néhányan javasolták, hogy a Tesconak meg kellene próbálnia több pénzt szereznie a vállalati részvényeseitől, hogy segítsenek megmenteni az üzletet.

Lewis senkit sem lepett meg, amikor elmondta, hogy a vállalat pillanatnyilag nem dolgozik a jogi problémákon.

Ehelyett Lewis azt tervezi, hogy megnyirbálja a kiadási és eladási vagyont. A Tesco sokat kritizált üzemi személyzete már felkészült a bércsökkentésre, elbocsátásokra és a szidalmakra, hogy dolgozzanak gyorsabban a karácsony közeledtével.

Csupán egy hónapja a Tesco elnöke, Sir Richard Broadbent elmondta, hogy már épp eleget volt pozíciójában.

Most kisétál az ajtón, és épp csak annyira torpan meg, hogy felvegye a piszkosul magas végkielégítését, amely bevett szokásnak tűnik az óriásvállalatoknál és a bankoknál a csúfos bukás díjazásaként.

Philip Clarke, a Tesco korábbi ügyvezető igazgatója is bónuszt kapott a bukásért, aki júliusban mondott le, miután a cég profitveszélyt jelentett be.

A Tesco közölte, hogy a nagy összegű, sokak által 10 millió fontra becsült végkielégítések késni fognak, amíg a Pénzügyi Ellenőrzési Hatóság (FCA) befejezi nyomozását a hamis profitadatok ügyében.

A fő főnökök száma, akik megtarthatták a céges laptopokat és telefonokat, és hazamehettek kertészkedni, már majdnem megduplázódott.

Nincs kétség, hogy valamennyiüknek egy nagy Tesco-s szatyornyi pénzzel mutatták meg az ajtót, hogy megkönnyítsék az elválást.

Közben a Tesco csak kezelni próbálja a szokásos nyugtalanító sajtótörténetek áradatát, amelyben egyre mélyebbre süllyed a hírneve.

Három londoni Tesco alkalmazott könnyezésig kiabált egy szerencsétlen vak vevővel, hogy azonnal vigye ki a tisztán felismerhető vezetőkutyáját a boltból.

Első körben a Tesco ócska 20 font fájdalompénzt akart fizetni a bántalmakért és a megaláztatásért.

A 20 fonttal szemben a Tesco 30 millió fontot fizetett egy új privát repülőgépért, amelyet pár hete szállítottak le.

A vétellel a szupermarket óriásflottája öt jet-re bővült, és gyors bejelentéshez vezetett, mely szerint néhány repülőt eladnak, és a Tesco főnökei majd a Cheshunt-ben található irodáikból vonattal fognak Londonba utazni.

Közben a Nagy Yarmouth Tesco háborút hirdetett a veszélyeztetett madár, a barázdabillegető ellen.

A menedzserek le akartak lőni egy madarat, amely csapdába esett az üzletükben. A közvélemény és Chris Packham, a tévétől akadályozta meg őket erőfeszítéseikben, és ahelyett, hogy lelőtték volna a barázdabillegetőt, a Tesco inkább saját magába lőtt – újra.

A Tesco ázsiai szupermarket-lánca, a Homeplus még mindig nyomozás alatt áll Dél-Koreában, mivel a vásárlóik személyes adatait biztosítótársaságoknak adták el.

A Dél-koreai hatóságok azokat az állításokat is kutatják, melyek szerint az alkalmazottak megbundáztak egy versenyt, így haverok csaphattak le a fődíjra, egy BMW-re.

Lewis megfontolja majd a Tesco világbirodalom néhány tagjának eladását, de ez nem lehet hosszútávú növekedési stratégia az ázsiai országokban, ahol várhatóan lehagyják a hazai eladások a következő években.
Mikor Lewis egy hónapja elfoglalta a Tesco legfelsőbb munkahelyét, a kiskereskedési elemzők rámutattak, hogy nincs szupermarketekben tapasztalata.

A hírnevét az Unilevernél szerezte, ahol az egyik kiemelkedő sikere a dezodorválaszték volt. Versengett a Dove-val, a Sure-ral és a legjobbal, a Lynx-szel.

A Lynx egy csípős aeroszol spray, leginkább a pattanásos kamaszfiúk kedvence, akik édesanyjuknak inkább alaposabb mosakodást, mint Lynx spray-t kellene javasolniuk.

A lecke fel van adva Lewis-nak és a Tesco-nak. Tényleg meg kell tisztulniuk, ha meg akarnak szabadulni attól a bűztől, amely jelenleg átjárja a boltjaikat.

Egy kis Lynx – vagy bármi más – nem fogja megoldani ezt a problémát.

 
És még egy személyes megjegyzés…

Amíg ezt a cikket készítettem, a nyomtatóm kifogyott a tintából. Késő este volt, és az egyetlen bolt, amely nyomtatótintát árult, tessék kitalálni, a helyi Tesco volt.

Kicsit képmutatónak érezve magam, beruccantam a városba, és vettem egy Tesco saját márkájú tintapatront. A vadőrből lett a vadász.

Hazaérvén a nyomtatóm a frissen behelyezett patront „üresnek” jelezte, és „nem eredeti alkatrésznek”. Így szilárdan elutasította ennek a cikknek a kinyomtatását.

A dobozban volt egy ingyenes 24 órás Tesco segélyszám. Megcsörgettem, de nem válaszoltak.

Többször hívás után a helyi bolt végül megállapította, hogy a segélyvonal már nem létezik. Amit fel tudtak ajánlani számomra, hogy reggel vigyem vissza a patront a blokkal teljes visszatérítésért.

Hoppá, Tesco. Még valami, amire legközelebb figyelnetek kell.

Írta: Peter Frost
Forrás: Morning Star

Vélemény, hozzászólás?