A kormányunk a koronavírus-járvány okozta gazdasági helyzetre hivatkozva egy évvel elhalasztja a buszok vásárlására fordítható 3.2 milliárdos támogatás kifizetését a BKV-nak.
Ez egy újabb példája annak, hogy az egyszerű emberek szenvedik meg a járvány nehézségeit, miközben a kormányközeli vállalkozók tovább gazdagodnak, és a vagyonadóról szó sem esik, hogy mindenki igazságosan járuljon hozzá a nehézségekhez. Lehet mondani, hogy az egy év nem olyan sok idő, de már rég le kellett volna cserélni a buszokat, ugyanis már így is alig megoldható, hogy megfeleő számú járat induljon el. Ráadásul a régebbi buszok üzemeltetése sokkal költségesebb, és a városlakók sem tapsikolnak örömükben a környezetszennyező hatásuk miatt.
Nem ez az egyetlen, amit a kormányunk elvon az önkormányzatoktól, hiszen elvonták a gépjárműadót és ingyenessé tették a parkolást az egész országban, amelyeknek köszönhetően az önkormányzatok elvesztették a bevételük jelentős részét.
Visszatérve a BKV buszbeszerzéseinek a felfüggesztéséhez az egyértelműen látszik, hogy a BKV buszparkja komoly gondokkal küszködik. Kis túlzással azt is lehet mondani, hogy rengeteg roncsot üzemeltetnek, amelyek az utasoknak nem adnak megfelelő kényelmet.
Ha újabb buszok állnának rendelkezésre, akkor sokat lehetne spórolni az üzemeltetési költségen, ugyanis a fiatalabb buszoknak jóval olcsóbb a fenntartása és nem kell belőlük annyi, mint az idősebb buszokból, mert szinte biztosan el tudnak indulni reggelente.
Tehát a lepukkant autóbuszok javítására alapuló üzemeltetés minden megközelítésből rosszabb, mintha újakat vásárolnánk. A lég- és zajszennnyezettsége nem kis mértékkel nagyobb, nem ad akkora kényelmet az utasoknak és jóval többe kerül.
Ezt olvasván felmerülhet bennünk a kérdés, hogy a BKV miért a minden szempontból rosszabb megoldást választja. Az oka roppant egyszerű: nincs pénz új buszokra.
Az új autóbuszok beszerzése valószínűleg belátható időn belül megtérülne, és rengeteg előnnyel járna, azonban nincs rá pénz.
Így marad a rosszabb opció, amely ráadásul még sokkal drágább is az adófizetők számára, és megoldást nem is igazán lehetne találni az autóbuszok lecserélésére segítség nélkül. Ilyen segítség lett volna a kormány elhalasztott támogatása, ami bár teljesen nem oldotta volna meg a problémát, de enyhítette volna. Mondhatni, hogy a BKV szinte haldoklik, amíg ez nem történik meg, amíg ezeket a régi autóbuszokat kell üzemeltetniük.
Kovács Márkó