Az Európai Bizottság nyilvánossá tette az átalakított ISDS-t (Befektető-Állami Vita Megegyezést. Helmut Scholz, az Egyesült Baloldal/Északi Zöldek (GUE/NGL) frakció német EP képviselője, a Nemzetközi Kereskedelmi Bizottság koordinátora elítélte a javaslatot mint kísérletet a nyilvánosság félrevezetésére.
„Befektetési Bírósági Rendszernek (ICS) nevezik, de lényegében ugyanaz maradt, mint az ISDS Bíróság. A választott bírót átnevezték bíróra, de a munka ellátásához elég „elismert kompetenciájú jogásznak” lenni (9.4-es cikkely).”
„A legsajnálatosabb, hogy a Bizottság figyelmen kívül hagyja a civilek hangját, nem törődve vele, hogy a Bizottság saját konzultációjára adott válaszolók 97%-a világosan elutasította az ISDS-t. A Bizottság bizonyára nem tudta és nem is akarta megérteni a kifogásokat.”
“A javasolt új ISDS rendszerben három bíró dönt a TTIP szavai alapján, nem pedig az alkotmányaink vagy azon értékek alapján, amelyeket az Egyesült Nemzetek konvenciói elismernek. Egy homályos „Szolgáltatási és Befektetési Bizottságnak” kell majd dönteni, hogy melyik ügyet kezelik, és mi számít „igazságos és egyenlő elbánásnak” (3.3-as cikkely).”
Scholz kifejezte, hogy fontos meghatározni a „befektetés” szó jelentését. „Az emberek befektetésről hallanak, és azt képzelik, hogy egy jófiú majd gyárat épít a szomszédban, és munkahelyeket teremt. De amit a Bizottság javasol, az jóval túlmegy ezen. A külföldi befektetést meg akarják védeni a szó legtágabb értelmében, beleértve a részvények megvételét vagy hitelezést egy vállalatnak, vagy „bármilyen másféle vállalkozási érdeket.” (x2, b), d) és e) kiegészítések)).
„A javasolt új ISDS nem ismeri el a befektető kötelességeit. Nem ad lehetőséget a polgároknak, hogy bepereljenek egy befektetőt, ha az szennyezi a környezetet, nem ismeri el a szakszervezeti jogokat, vagy destabilizálja a fizetőeszközt.” – folytatta a baloldali EP képviselő.
„A rendszer a helyi vállalatokat is diszkriminálja, mivel az nem nyitott az ő kereseteik iránt. A helyi vállalatoknak a szokásos törvénykezési rendszerben kell az igazságukat keresni, és ez pontosan ugyanaz, amit a külföldi befektetőknek is tenniük kellene.”
Scholz rámutatott az erős népi kampányra az ISDS ellen: „A saját elemzőink szerint az új javaslat néhány eleme jobb, mint ami a CETA esetén megvan. Ám a Bizottság kifejti, hogy ezek a változtatások nem érintik a CETÁt. Ez azt jelenti, hogy a 40,000 amerikai vállalatnak, amelyeknek Kanadában vannak az irodáik, lehetőségük lesz felhasználni a CETA egyezményt, hogy bepereljék az európai kormányokat.”
Fabio De Masi (Die Linke) GUE/NGL EP képviselő egy friss kérdésére adott válaszában a Bizottság elismeri, hogy nincs bizonyíték arra, hogy az ISDS rendszer segíti a befektetések vonzását. „Akkor miért próbálja a Bizottság továbbra is kiépíteni az ISDS-t? Feltételezem a fő ötlet, hogy megfélemlítsék a haladó törvénykezési terveket. Az új ISDS-t el kell utasítani, csakúgy mint a TTIP-t és a CETÁt teljes egészében,” – foglalta össze Scholz.
Egyesült Baloldal / Északi Zöldek EP frakció