Az ENSZ kereskedelmi szervezete csütörtökön figyelmeztetett arra, hogy a globális kereskedelmet súlyosan érintik a Vörös-tengeren bekövetkező támadások, az ukrán háború és az alacsony vízállás a Panama-csatornában.
Jan Hoffmann, a Kereskedelmi és Fejlesztési Konferencia (UNCTAD) kereskedelmi szakértője figyelmeztetett, hogy a szállítási költségek már emelkedtek, és az energia- és élelmiszerköltségeket is érinti, növelve ezzel az inflációs kockázatokat.
Azóta, hogy a jemeni huszi vezetésű kormány novemberben támadásokat indított hajók ellen a Vörös-tengerben, elmondta, hogy a szállítási ipar nagy szereplői ideiglenesen leállították az egyiptomi Szuezi-csatorna használatát, ami kulcsfontosságú útvonal a kőolaj és más áruk számára Ázsia és Európa között.
A Szuezi-csatorna 2023-ban a világkereskedelem 12-15 százalékát kezelte, de az UNCTAD becslése szerint az utóbbi két hónapban a vízi úton áthaladó kereskedelmi térfogat 42 százalékkal csökkent.
Azóta, hogy novemberben Jemenből legalább 34 támadást hajtottak végre a vízi utakon, amelyek a Szuezi-csatornához vezetnek, valamint Izrael brutális támadást hajtott végre Gázában, az iparág más nagy kereskedelmi útvonalai is feszültség alatt állnak.
A közel két éve tartó orosz-ukrán háború és más geopolitikai feszültségek átformálták az olaj- és gabona-kereskedelem útvonalait, beleértve a Fekete-tengeren keresztülit – közölte Hoffmann.
Azt is elmondta, hogy a súlyos szárazság miatt a Panama-csatorna vízszintje évtizedek óta a legalacsonyabb szintre csökkent, jelentősen csökkentve azoknak a hajóknak a számát és méretét, amelyek használhatják.
Hoffmann szerint a decemberi tranzitok száma a Panama-csatornán keresztül 36 százalékkal alacsonyabb volt, mint egy évvel korábban, és 62 százalékkal alacsonyabb, mint két évvel ezelőtt.
Hoffmann közölte: “Itt láthatjuk a válság globális hatását, ahogy a hajók alternatív útvonalakat keresnek, kerülve a Szuezi és a Panama-csatornákat.”
forrás: Morning Star