Globális szállítási szakszervezetek kezdtek új kampányt a rejtélyes Szolgáltatási Kereskedemi Egyezmény (TiSA) ellen.
A Nemzetközi Szállítási Szakszervezet (ITF) kampányt indított a szabad-kereskedelmi paktum ellen, amely a szakszervezetek és más aktivisták szerint aláássa a demokráciát, a munkásjogokat és az állami tulajdont.
A szakszervezet olyan jelentést mutatott be a német szociáldemokrata Friedrich Ebert Alapítványtól, amely elemzi az egyezmény hatásait a szállításai munkásokra.
A szakszervezet a jelenlegi tárgyalások szünetét arra használja, hogy felhívja a közvélemény figyelmét a „képviselet nélküli és antidemokratikus egyezményre.”
Paddy Crumlin, az ITF elnöke arra figyelmeztetett: „A TiSA túlzott hatalmat ad a legnagyobb vállalatoknak a szállítási iparban, és kedvezményeket is kapnak.
„Súlyos gátakat helyeznek bármely állam elé, amely befektetni, menedzselni és irányítani akarja az országos infrastruktúrát vagy megvédeni a tisztességes munkát, valamint a szállítás tisztességes feltételeit és körülményeit.
„Ebből ez egyenletből teljesen hiányoznak a munkások és polgárok érdekei.”
A TiSA paktumot titokban tárgyalja egy 22 országból álló klub és az EU. Ezeket az országokat a „TiSA Csapat” nevű globális vállalati csoport támogatja.
Olyan technológiai óriások vannak benne, mint a Microsoft, az IBM és a Google, illetve olyan szállítási operátorok, mint a DHL, Fedex és a UPS, valamint olyan pénzügyi szervezetek, mint a Citigroup és az AIG.
A WikiLeaks kiszivárogtató oldal tavaly nyilvánosságra hozta, hogy miközben a TiSA-nak nem lesz ISDS mechanizmusa (Befektető-Állam Vita Egyezmény), vannak benne kiskapuk, amelyek lehetővé teszik a külföldi válallatok számára, hogy bepereljék a kormányokat profitveszteség esetén, például, ha be akanrák tartani az egészségügyi, biztonsági ás más szabványokat.
Steve Cotton, az ITF főtitkára rámutatott: „A TiSA tárgyalások köré font titokzatos falak ellenére már jól ismert, hogy az egyezmény fenyegetést jelent a nehéz harcban kivívott munkásjogokra és munkafeltétekre.
„Ami annyira nem közismert, hogyan veszélyezteti a szállítási munkások munkahelyeit. A célunk, hogy ezt rendbetegyük.”
A TiSA az 1990-es Szolgáltatási Kereskedelmi Általános Egyezmény (GATS) nyomában jár, amely erős ellenállással szembesült a szakszervezetek részéről.
A GATS-t azért is kritizálták, mivel a vitapanelje lehetővé tette, hogy felülírják a tagállamok országos törvénykezését.
Miközben a GATS tagországok megvétózhatták az állami szolgáltatások és más monopóliumok privatizálását, a multinacionális vállalatok nyomást gyakoroltak rájuk, hogy ezt megtegyék.
forrás: Morning Star