A punkmozgalmat sokkolja egy egykori KGB ügynök kijelentése, mely szerint ők alkották meg a Sex Pistols punk zenekart.
A dolog eléggé hihetetlen, de azért csak gondolkodjunk.
Alexandrov Volosin, 77 éves KGB ügynök az orosz NTV-nek adott nyilatkozatában elismeri, hogy a KGB küldetése volt nyugaton punk zenekarokat irányítani, és ezzel kárt okozni.
„Az volt a küldetésünk, hogy káoszt okozzunk, és nagyon sikeresek voltunk. A mai napig ez az akció a szovjet titkosszolgálat legsikeresebb propaganda kísérlete.”
„Jól láttuk, hogy abban az időben a zenével hatásosan lehetett elérni a háború utáni nemzedéket a nyugati társadalmakban, és az volt a célunk, hogy a fiatalok szorongását az előnyünkre fordítsuk – foglalta össze az egykori ügynök, és hozzátette, a punkzene felhasználásával akarták destabilizálni a kultúrát, és népszerűsíteni a dekadens, lázadó, drogozó életmódot, abban bízva, hogy így erősödni fog az emberek hatalommal szembeni cinizmusa.”
„Több százmillió rubelt költöttünk erre az akcióra. Még vezető nyugati rádióállomásokat is sikerült úgy befolyásolni, hogy játsszanak punkszámokat.”
A történet abból a szempontból logikus, hogy zenével könnyen megnyerhetők fiatalok bizonyos politikai eszmék irányában. Számos előadó közvetíti eszméit, nézeteit és véleményét a rajongóinak, akik erősebben hajlamosak a kedvelt sztárjaikban bízni, mintsem politikusokban. Számos baloldali zenekar önszántából kezd el társadalmi problémákkal foglalkozni, ezzel tudatosan vagy ösztönösen antikapitalista-antifasiszta álláspontot elfoglalni. Ilyen a punkzenekarok többsége (Sex Pistols, Exploited, Clash, Tankcsapda). Egyes zenekarok persze tudatosan hajlanak kommunista vagy anarchista ideológia felé (Rage against the machine, Los De Abajo, Hétköznapi Csalódások). Példa persze van más ideológiák felől is, hiszen létezik keresztény, nemzeti, skinhead „rock” (erősen zárójelesen persze, hiszen a rockzene zenei lázadása nem képviselhet sem szellemi, sem fizikai, sem másmilyen elnyomó ideológiai mondanivalót).
Így nem hangzik őrült ötletnek, hogy a szovjetek próbáljanak ideológiát zene által közvetíteni a fiataloknak a nyugati társadalmakban…. vagy akár a sajátjukban, amely gyakorlatot minden társadalom űz, még nyugaton is. Csak itt nem a pártokat népszerűsítik a zenészek, hanem a kapitalista társadalom mocskát: a fogyasztást, az individualizmust, a gondolkodás hiányának „szükségét”, pornográfiát.
A dolog azonban ott bicsaklik meg, hogy a Volosin által megnevezett zenekarok nem feltétlenül kommunista ideológiát közvetítettek. A Sex Pistols inkább anarchista volt, bár nekik nem volt fogalmuk róla, mi az az anarchizmus, inkább csak afféle védjegyként vették fel a dolgot, és énekelgettek róla. Azonban a dalaikban komolyan megjelentek a kapitalista társadalom kritikáját megfogalmazó sorok, sőt a királynő rendszerét is egyenesen fasisztának bélyegezték a God Save The Queen című slágerükben. A másik említett banda, a The Clash viszont inkább kommunista volt, de nem feltétlenül a szovjet módon, hiszen a vörös csillagokkal is ékesített Sandinista! lemezükön a szovjetek és a kínaiak is kapnak enyhe bírálatot, viszont Castro-t, a chilei Allende rendszert és a címadó sandinistákat méltatják. A harmadik felmerült zenekar, a Ramones pedig ideológiailag kevert banda volt. Joey Ramone inkább baloldali aktivista volt, Johnny Ramone viszont konzervatív.
Felmerül a kérdés: Ha a szovjetek alkották ezeket a zenekarokat, miért nem csináltak vegytiszta kommunista bandákat?
A válasz talán az lehet, hogy a szovjetek tisztában lehettek a nyugati társadalmak kommunista-ellenes agymosásával, és több fantáziát láthattak az anarchista zenekarokban, amely eszme nem került olyan szinten az uralkodó trend céltáblájába.
Azonban nem valószínű, hogy a szovjetek „zülleszteni” akarták a nyugati fiatalokat rockzenével és „drogokkal”. Sokkal logikusabb lett volna, baloldali eszmék mellett szervezni őket, hogy ezáltal osztályharcos tömeget (vagy akár csoportokat) formáljanak a kapitalizmus ellen.
Hogy a KGB hozta volna létre ezeket a zenekarokat? Nem valószínű. Az sem, hogy ezeket Moszkvából irányították volna. Abban esetleg lehet ráció, hogy anyagilag támogatták őket, segítették őket a rádiós sugárzásban, koncertszervezésben, marketingben – ahogy Volosin is állítja. Bár erre túl sok szükség nem volt, hiszen ezt elintézte a kapitalista lemezipar is, hiszen a lemezeladásokból és a koncertbevételekből ők profitra tettek szert.