December 21-én közölte a Hankook Tire vezetősége a Dunaújváros mellett, Rácalmásban felépített gyárának dolgozóival, hogy a megígért karácsonyi bónuszt nem kapják meg, mert „mind helyi, mind globális szinten számos nehézséggel kellett szembenéznie”. A Hankook Tire-nak az első három negyedévben 163 millió dolláros profitja volt.
A Hankook Tire gumigyártó világcég. A gumigyártás vastagon környezetromboló tevékenység, ezért a nagy európai, japán, dél-koreai és észak-amerikai cégek igyekeznek a gyarmatokra telepíteni a gumigyártást, s különösen érdemes ezt az európai gyárakhoz közelebb levő országokba száműzni.
Még létezett a hazai tulajdonú Magyar Ruggyanta és Gumigyár. Mellesleg ez az üzem kotongyártó nagyhatalom volt, egészen a múlt század hetvenes éveinek közepéig láttuk el pl. Franciaországot az Emergé nevű óvszerrel. (MRG: a gyár rövidítése; az emergé kiejtve franciául az ágaskodást, felemelkedést jelenti.)
A rendszerváltás utáni Magyarországon a Gyurcsány-kormány idején kezdődtek meg a tárgyalások egy új gumigyár felépítéséről. A megbeszéléseket Kóka János vezette, miután az eredetileg esélyesebb Szlovákia nem fogadta el a dél-korai cég munkáltatói és környezetvédelmi feltételeit.
A 2005-ben létrejött megállapodás szerint a magyar kormány 15,881 milliárd forinttal támogatja a gumiabroncsgyártót a dunaújvárosi beruházásban. A kormány a beruházásösztönző célelőirányzat terhére intézkedett a támogatás odaítéléséről. A vissza nem térítendő készpénztámogatás mellett adókedvezményt és szakképzési támogatást ad az állam. Összességében mintegy húszmilliárd forintra rúgott a teljes támogatás. Társasági adókedvezményt is kapott a vállalat, az akkor érvényes 16 százalékos mérték helyett 3,2 százalékra mérsékelték a beruházó terheit tíz esztendőn keresztül. Ennél még most is csaknem háromszor nagyobb a TA, de a Hankook Tire – hasonlóan az összes idetelepült céghez – még ennyit sem fizetett; a multik által befizetett TA összességében sosem haladta meg a 2%-ot. A Hankook Tire szakképzési támogatásban is részesült, a megállapodás szerint a képzési költség felét az állam fizeti, méghozzá egy részét előre, ami szinte példátlan.
A szerződés 2005. október 31-i megkötésekor Kóka János gazdasági miniszter titkosította annak tartalmát. Az államháztartási törvény rendelkezése azonban arra kötelezi a tárcát, hogy a szerződéskötéstől számított hatvan napon belül hozza nyilvánosságra a nagyberuházások támogatási összegét. Kóka végül nem várta ki a hatvan napot: a december 12-én megjelenő Gazdasági Közlöny tartalmazta a támogatás összegét.
A Hankook 1500 munkahelyet teremtett a 15,881 milliárd forintból. Ez alapján kiszámítható, hogy egy-egy munkahely létrehozása több mint tízmillió forintjába kerül a magyar költségvetésnek. Ennyi pénzből az akkori minimálbéren majdnem nyolc évig lehetett foglalkoztatni egy-egy dolgozót.
A Hankook Tire engedélyezése mindazonáltal nem volt zökkenőmentes, mert az egyik legnagyobb környezetvédelmi szervezet, a Magyar Természetvédők Szövetsége (MTVSZ) megtámadta a terveket. Valami azonban történhetett, mert a Hankook Tire ígéretet tett az MTVSZ-nek, hogy betartja a környezetvédelmi előírásokat. Az MTVSZ meg elhitte. Valamiért elhitte.
„A Hankook minden szempontból be fogja tartani a magyarországi jogszabályokat” – mondta Han Duk Szu dél-koreai miniszterelnök, miután tárgyalt a magyar kormányfővel. “Egyik oldalról nagy nyitottság és támogatottság annak érdekében, hogy ezek a beruházások sikeresek legyenek. Másik oldalról pedig elkerülni a konfliktusokat: nekünk fontos a szakszervezetek szabad szervezkedése, fontos a munka-jogszabályok betartása. Ezt egyformán látjuk. Azt szeretnénk, ha pár hónapon belül ezek az alkalmazkodási gondok és dilemmák megszűnnének” – mondta Gyurcsány Ferenc.
E nyilatkozatnak az volt az oka, hogy 2007-ben több munkaügyi ellenőrzés is történt. Először Pünkösdkor, aztán augusztus 20-án is berendelte dolgozóit a cég. Az érdekvédők júliusban pedig egyebek mellett arra panaszkodtak, hogy szabálytalanok a fizetések és az elszámolások, valamint törvénytelen elbocsátások történtek.
2007 októberében Lamperth Mónika munkaügyi tárcavezető a munkaügyi szabályok sorozatos megszegésére hivatkozva felfüggesztette a gumigyár 143 millió forintos képzési támogatásának kifizetését. Ennek hátterében az áll, hogy 2007-ben összesen 24 millió forintra bírságolta a céget az Országos Munkavédelmi és Munkaügyi Felügyelőség.
A Hankook Tire rácalmási gyárában meg hivatalosan is megalakult a szakszervezet, de ennek bejegyzését a Hankook Tire több fordulóban is megtámadta. Az ügy végére 2008. február 28-án tett pontot a Fővárosi Ítélőtábla. A határozat szerint a VDSZ Dunaújváros Gumigyártók Szakszervezetét a Fővárosi Bíróság jegyezte be júniusban a VDSZ jogi személyiségű szervezeti egységeként, de a gyár megtámadta ezt. A Fővárosi Bíróság augusztus 31-én elutasította a keresetet, ám a Hankook a Fővárosi Ítélőtáblához fellebbezett. Az ítélőtábla szerint a Hankooknak nincs fellebbezési joga, mert az első fokú bírósági végzés nem vonatkozik rá. A szakszervezet működési területe, a tagok munkahelye, a munkáltatói érdekek nem jogosítanak fellebbezésre. Az ítélet azt jelenti, hogy a Dunaújvárosi Hankook Tire Magyarország Kft.-nek tárgyalni kell a szakszervezettel a kollektív szerződésről, mivel a cég korábban úgy vélte, nem bizonyított, hogy a Magyar Vegyipari, Energiaipari és Rokon Szakmákban Dolgozók Szakszervezeti Szövetségének alelnöke, Székely Tamás jogosult a gyár dolgozóinak képviseletére.
A harcok továbbra sem szűntek meg. Mivel a gyár dolgozói nem voltak hajlandók napi 12 órán át folyamatosan dolgozni, a Hankook Tire egy ideig Szlovákiából hozott munkásokat, a magyar állam fizette munkahelyekre. Több pert is indítottak a dolgozók a Hankook Tire ellen. Ezek egyikében a VDSZ tanúi elmondták, hogy a cég járőrszolgálata a folyamatos kísérésekkel akadályozta érdekvédő tevékenységüket. Kiss Béla VDSZ alelnök egy az üzemben folytatott kampányuk során élte át, ahol a szakszervezet részéről öten voltak jelen.
„7-8 patrolman (munkavédelmi járőr) tapadt ránk és folyamatosan jegyzetelték minden lépésünket (…), a dolgozókkal nem is tudtunk közvetlenül kommunikálni a kíséret miatt (…), volt olyan, aki elfordult, volt olyan, aki ki is ment”. A bíróság a Hankook Tire elleni ítéletben megállapította, hogy „Követni kellett a szakszervezeti tisztségviselőket az üzemben. Feljegyzést kellett arról készíteni, kivel és mennyi időt beszélgettek a gyár területén. Az utasítás arra is kiterjedt, hogy a szakszervezet képviselőivel szóba álló dolgozókat beazonosítható módon tüntessék fel a jegyzeteikben. Tájékoztatni kellett a beszélgetés tartalmáról is.”
Az Orbán kormány is imádja a Hankook Tire-t. sőt, stratégiai partnere is lett a cég. Mint azt a Figyelő kimutatta, 2010 és 2020 között akár tízmilliárd forintnyi adókedvezményben is részesülhet a Hankook Tire. 2015. március 15-én Lee Sang Il ügyvezető igazgató megkapta a Magyar Érdemkereszt arany fokozatát a magyar gazdaság élénkítéséért és az új munkahelyek létrehozásáért.
Cs. Kádár Péter