A MI IDŐNK
  • Főoldal
  • Bemutatkozás
  • Impresszum
  • Manifesto of the European Left
  • English

A MI IDŐNK

AZ EURÓPAI BALOLDAL PORTÁLJA

Menu
  • Hírek
    • Belföld
    • Külföld
  • Forradalom
  • Antiimperializmus
  • Antifasizmus
  • Elemzés
  • Programok
  • Tudomány
  • Kultúra
  • Történelem
  • Európai Baloldal
  • EP Baloldal
  • Környezetvédelem
  • Ateizmus
  • Kurdisztán
  • Koronavírus

Nincs “tanárhiány” – Rendszerszintű probléma van

2022. május 16.

Az elmúlt 30 év kapitalizmusa teljesen tönkretette az oktatást, különösképp a gyermekeink természettudományos képzését.

Mélypontra került a fizika és a kémia oktatása, hiszen idén 25-en jelentkeztek kémiatanárnak, 22-en fizikatanárnak – az egész országban!

Természetesen a borzalmas fizetések és a szakma megbecsültsége miatt érthető a jelentkezések erősen megcsappant száma. Ráadásul olyan rendszerben élünk, ahol a kizsákmányolás és a nyomor miatt egyre kevesebb idő jut a gyermekekre szülők részéről, így az iskolában rossz magatartású és intellektuálisan is kevésbé jól teljesítő diákhaddal kell megküzdenie a tanároknak. De már az állami bölcsődékben is komoly problémák vannak, ahol a kiégéssel küzdő nevelők örülnek, ha sérülés nélkül hazaadhatják a piciket, nemhogy már ott szakszerű fejlesztő foglalkozások történjenek.

Óriási a szakadék a közép és a felsőoktatás között, ezért sok helyen már nyári felkészítőket tartanak, hogy a diákok szeptemberben úgy kapják meg az egyetemi/főiskolai anyagokat, hogy értsék is azokat, és ne akkor kelljen bepótolni azt, ami a gimnáziumokban kimaradt.

A rendszerváltás előtt egy átlag magyar gimnázium olyan kvalitású diákokat képzett ki a középoktatásban, akik sok téren lekörözték az amerikai elit egyetemek és főiskolák diákjait is. Még egyszer: nem a magyar elit gimnáziumok szárnyalták felül pár gyengébb amerikai egyetem szintjét, hanem az átlaggimnáziumok az elit amerikai egyetemeket! Ma a magyarországi oktatási rendszer már funkcionális analfabéták tömegét termeli ki.

Mindenesetre, ha antikommunista agymosási kampányokról van szó, akkor az oktatási intézményekben mindig lesz forrás és lehetőség ezek megtartására. Persze abban a rendszerben, ahol 1956 még ellenforradalmonként szerepelt a történelemleckékben, úgy jöttek ki a fiatalok a gimnáziumokból, hogy integrálni is tudtak, manapság már az is csodabogár, aki érti a másodfokú egyenlet megoldóképletét.

A tőkés rendszerekben teljesen egyértelmű a tendencia az oktatás mint állami szereplő lezüllesztésére. Nem csak, mert nem termel profitot, és rövidtávon minden kormányzat szeretne ezen spórolni, hanem mert a tudatlan, ostoba és kritikus gondolkodásra képtelen tömegek elengedhetetlenek a rendszer fenntartásához. Nincs veszélyesebb annál, mint amikor valakik felfogják, mi is történik körülöttük, hát még ha meg is értik Engels munkáinak gyűjteményét, a Természet dialektikáját.

A munkásosztály felszabadításának ideológiája a dialektikus materializmuson alapszik, és erősen a természettudományos alapjáról indulva magyarázza a világot, a filozófiát, végül a társadalmat és a történelmet is.

Ezeket nem lehet megérteni megfelelő matematikai, fizikai, kémiai és biológiai ismeretek nélkül. Nem csak a természettudományok alakították a materialisták és marxisták világlátását és gondolkodását. Einstein nem lenne Einstein Marx és a dialektika nélkül. Még akkor is, ha sok tudós számára ez akár nem is direkt, hanem ösztönös dialektika és materializmus volt. Ma megpróbálják mindenhol visszatuszkolni istent és a vallást a tudományba, ez is faktora volt azon legújabb eredménynek, amely 40 ezer honfitársunkat ölte meg a COVID-járvány során.

A matematika- és fizikaoktatás kvázi megsemmisítésével megfosztják a diákokat a logikus és problémamegoldó gondolkodás elsajátításától. Míg a történelmet és az irodalmat egyik rendszerben vagy kormány alatt teljesen máshogy tanítják, mint egy másik alatt, addig a természettudományok egzaktsága az egyetlen biztos kapaszkodó, amelybe a diákok kapaszkodhatnak. Ezen tárgyak fejlődnek, elismerik hibáikat, a múlt tapasztalataiból és eredményeiből állítanak fel következtetéseket és hipotéziseket a jövő felé. Kritikus gondolkodásra sarkallnak, amelyet sikerült totálisan kiirtani hazánk lakosságából az elmúlt 30 év alatt, ezért vannak ma emberek, akik komolyan elhiszik, hogy menekültek akarják megerőszakolni a lányaikat, hajlamosak a rasszizmusra, fogékonyak az antiszemitizmusra és fasisztoid gyűlöleteszmék különféle formáira, vagy negligálni és ignorálni képesek, hogy a NATO hány millió embert ölt meg világszerte. (És persze fogalmuk sincs, mit jelentenek azok a szavak, hogy negligálni és ignorálni). Nem véletlen, hogy a természettudományos műveltség veszélyes a jobboldal tartóoszlopaira: a nacionalista és soviniszta ostobaságokra, az összeesküvés-elméletekre, az álhírterjesztő médiára, valamint a vallásra.

Miközben a jelenlegi hatalom a konzervatív értékekkel próbál dobálózni, eléri, hogy Newton és Einstein helyett Győzike legyen a szellemi táplálék. Milyen ironikus, hogy ő már a Fidesz párt tagja is egyben. Ez a jobboldal és a neoliberális álbaloldal történelmi bűne Magyarországon.

Elemzés, Forradalom, marxizmus, oktatás
Facebook Pagelike Widget

RSS | Atom

Hirdetés

Hirdetés

Copyright © 2023 A MI IDŐNK.

Magazine WordPress Theme by themehall.com