2022-23- ban került bemutatásra a 10 részes A Király című sorozat Zámbó Jimmyről.
Rögtön óriási támadások érték a sorozatot a benne történtek hitelessége miatt. Nem mentette fel az alkotókat, hogy minden epizód az „Igaz történetek és hazugságok alapján” mottóval kezdődik. Hogy mi igaz a sorozatból, azt nem a mi tisztünk megítélni, hanem azoké az embereké, akik tanúi voltak az eseményeknek. Így a sorozat alapvetően fikcióként értékelhető, és nyilvánvaló, hogy szükség is volt némi drámai megspékelésre a tények kiforgatásával, felturbózásával vagy figyelmen kívül hagyásával, hogy nézhető sorozat születhessen Zámbó Jimmy életéről.
Még súlyosabb, hogy a sorozat egyértelműen politikailag motivált a Kádár-rendszer totális lejáratásában. Az operatőri munka kiváló, illetve a díszletek és kosztümök is rendkívül jól hozzák vissza a 80-as évek végének hangulatát. Aztán jön a pofon: a karakterek közül rengeteg rendkívül rosszul megírt parodisztikus archetípus… különösképpen azok, akik elvtársnak szólítják egymást vagy másokat. És mindegyik az… kivétel nélkül!
A rendszer funkcionáriusainak van néhány közös tulajdonsága: embertelenek, csúnyák, ízléstelenül öltöznek, perverzek, korruptak, ostobák, cigiznek és piáznak. Mindegyik, minden snittben, minden körülmények között… valakinek jó nagy vörös csillaggal persze a mellkasán.
Ott van az Interpop zsűrielnöke, Gál elvtárs, aki már előre lezsírozta, ki nyeri a fesztivált, de azért még szexuális ajánlatot tesz a 17 éves előadónőnek, aki visszautasítja, ezért a győzelmet is elveszik tőle. Aztán ott egy abortusz bizottság, ahol kényelmetlen szexuális kérdésekkel zaklatják a síró fiatal szeretőt, miközben egyikük vigyorog a dolgon, a másik meg szenvtelenül tömi a képét valami bekészített pogácsával vagy szendviccsel. Majd Jimmy szépen lefizeti a bizottság elnökét, aki nincs meggyőződve róla, hogy a hölgy tényleg el akarja vetetni a magzatát. Egy másik bizottság, az előadóművészeknek papírt adó négyes, szintén megvesztegethető, ráadásul valami illetékes elvtárs unokaöccsére közlik, hogy őt mindenképp át kell engedni, ráadásul az elnök elvtárs néhány pornográf kép hatására képes elintézni, hogy főhősünk jobb kategóriás előadói igazolványt kapjon.
Nem kíméli a sorozat Erdős Péter elvtársat sem, aki csak korrupt popcézárként van jelen a sorozatban, és rögtön szexuális ajánlatot ad Jimmy szeretőjének, amelyért cserébe hajlandó lenne befuttatni. És persze Csepregi Éva karaktere is megjelenik az egyik jelenetben vele, hogy lejárassák Erdőst. Nyilvánvaló, hogy Erdős segítette Csepregi karrierjét, de azért az nagyon nem ugyanaz, mint ahogy a mai rendszer futtatja például Győzikét, akinek hangja sincsen, mégis popegyüttes frontembere volt. Csepregi Éva kiváló előadóművész és énekes, akinek valójában semmi szüksége nem volt Erdős Péterre, hogy a tehetségével befusson. A sorozat rosszindulatú pletykák alapján próbálja Erdőst perverz, korrupt senkiházinak beállítani, miközben a valóság, hogy túlélte a haláltábort és ült Rákosi börtönében is. És azért álljon már meg a menet! Az akkori kommunista kulturális elit nem Győzikékkel, Nagy Ferókkal, Majkákkal, Curtisekkel és Tóthgabikkal vette magát körbe, hanem Kodály Zoltánokkal, Illyés Gyulákkal és Németh Lászlókkal.
Arról a kis csekélységről sem feledkezzünk el, hogy az „elvtárs” megszólítás nem volt ennyire hétköznapi, még a Szovjetunióban sem, nemhogy Magyarországon, mint ahogy ezt a sorozat hamisan beállítja.
A sorozat minden idegszála azon dolgozik, hogy megpróbálja lejáratni az előző rendszert, amely nyomokban sem tartalmazott annyi korrupciót, perverziót és hülye kádért, mint a rendszerváltás utáni politikai rendszer, pártok és kormányok. Hol volt Kádár János Magyarországon szisztematikus pedofilvédelem, Mészáros-szintű strómankorrupció és ha már a kultúráról szól a sorozat, Kossuth-díjas kóklerek vagy Győzikék. A sorozatot megihlette a MeToo kampány, amely az Egyesült Államokban robbant ki olyan pénzeket és ezzel hatalmat szerző producerek, vállalati vezetők és politikusok miatt, akik halomra erőszakoltak híres színésznőket. Mi ahhoz képest az, hogy Erdős Péter Csepregi Évával folytatott kapcsolatot? A nőkkel való illetlen, lekezelő és elnyomó bánásmódot ráhúzni a mai viszonyok alapján a szocialista rendszerre, amikor sokkal nagyobb tisztelet övezte a nőket, mint manapság, enyhén szólva is történelem-hamisítás.
Nem az első próbálkozás. Hasonló allűrökkel él az HBO Csernobil sorozata vagy a hazai filmgyártásból a Martfűi rém.