A világ legnagyobb élelmiszer-vállalatai közel 15 milliárd brit fontnyi osztalékot fizettek ki a részvényeseknek, miközben rengeteg ember küzd a mindennapi betevőért.
A Nestlé, az Unilever, az Associated British Foods (ABF), a Mondelez és az Archer-Daniels-Midland Company (ADM) 20 milliárd fontos profitot zsebelt be egyetlen év alatt, miközben minden élelmiszer ára emelkedik.
Az öt multiból négyen – amelyek több ezer márkanevet birtokolnak, mint a Twinings, Kingsmill és Cheerios – szintén jelezték, hogy a fogyasztók további áremelkedésekre számíthatnak. A vállalati profit önmagában elég lenne, hogy kétszer is betömjék az ENSZ Világélelmezési Programjának (WFP) pénzügyi rését.
Az ENSZ 160 millió nyomorban élő ember számára akar élelmiszert biztosítani. A WFP közölte, hogy 44%-kal drágábban vásárolnak élelmiszert, mint 2020-ban.
Az élelmiszer nagyvállalatok bonanzája ugyanakkor történik, mint amikor Nagy-Britanniában 40%-kal több ember kényszerül élelmiszerbankokhoz fordulni – közölte a Trussell Trust. A brit élelmiszerárak átlagban 16%-kal emelkedtek tavaly, miközben olyan alapvető élelmiszerek, mint a kenyér és a tej, 30%-kal drágultak.
A zöldségolaj és a tészta ára több mint 60%-ot ugrott. Nagy-Britannia második legjobban profitáló élelmiszer-vállalata, az ABF viszont 500 millió fontot fizetett ki a részvényeseinek.
George G. Weston jelenlegi ABF vezérigazgató, aki idén 2,2 millió fontot fog kapni, közölte a befektetőknek a cég éves eredményeinek prezentációján, hogy „a bevételeknek jót tett az áremelkedés és az üzemeltetési haszon szilárd volt. Vissza kellett állítanunk egy óriási beáramlási költséget a fogyasztóktól, akik nem szeretik az áremelkedést, és ezt a munkát elég jól elvégeztük – és még nincs is vége.”
forrás: Socialist Worker