Az Egyesült Baloldal / Északi Zöldek EP frakció (GUE/NGL) cikke
Lengyelország és Magyarország blokkolja az EU költségvetést és a koronavírus taplraállási tervet, hogy ne kelljen magukat tartani a törvényi előírásokhoz.
Ezek azok a kormányok, amelyek az Európai Unió Szerződésánek 7.1-es Cikkelye eljárása alá esnek, mivel megsértették az EU alapértékeit.
Az igazságügyi rendszer működése, a korrupció ellenes keretek, a média sokszínűsége, a szabadság és más intézményi ügyek, amelyek a fékek és egyensúlyok rendszeréhez kötődnek, létfontosságúak a demokratikus kormányzás hatékony rendszeréhez, de sokszor megszegik hanyagság miatt vagy szándékosan is.
Íme 5 mód, ahogy ez jelenleg is történik Európában, és hogy ez miért probléma.
LMBTQ és női jogok
Októberben Przemyslaw Czarnek, aki ellenezte az LMBTQI+ emberek és a nők jogait, minisztériumi posztot kapott a kormányban. Közben a tervei, hogy betiltja az abortuszt, elakadtak az országos tömegdemonstrációk miatt, de a helyzet még mindig távol van a nők biztonságos és stabil helyzetétől Lengyelországban.
Bár az Alapvető Jogok Biztosa Magyarországon megállította azon törvény életbe lépését, amely betiltja a transznemű és interszex emberek legális nemének elismerését, a magyar kormány a Covid-19 járványt használta ürügyül, hogy átnyomja a törvényt, amely lehetetlenné teszi ezen emberek számára, hogy jogilag megváltoztassák a nemüket.
Az EU tagállamoknak biztosítaniuk kell, hogy a karantén intézkedések ellenére a sérülékeny LMBTQI+ csoportok is szociális és intézményi támogatást kapnak. Ehelyett megnőttek a jelentések az LMBTQI+ közösség elleni erőszakról és visszaélésekről, és a jobboldali kormányok gyűlöletretorikája is csak súlyosbította a helyzetet.
Sajtószabadság
A média koncentrálása olyan országokban, mint Magyarország, nagyon is valóságos: csak néhány szabad hang van a kormányzat káros narratívái és kamuhírei ellen. Továbbá Magyarország 2018 óta egyre inkább szűkíti a szabad médiát, amióra Mészáros Lőrinc, akinek szoros kapcsolata van Orbán Viktor miniszterelnökkel, átvette a Közép-Európai Sajtó- és Médiaalapítványt (KESMA), amely 500 magyarországi portált tömörít.
Oktatás
A Közép-Európai Egyetem Budapestről való kiszorításával Magyarország megsértette az akadémiai intézetek szabadságát, valamint az Európai Igazságügyi Bíróság októberi ítéletét. A tandíj bevezetésével a felsőoktatás egyre inkább elérhetetlenné vált, amely csak súlyosbítja az egyenlőtlenségeket az országban.
A közoktatási rendszert súlyosan megszorították. A tananyagot úgy szabták át, hogy összhangban legyen a kormányzati tervekkel, hogy ideológiailag befolyásolják az állampolgárokat olyan kérdésekben, mint a nemi szerepek és a menekültek. A kötelező oktatás korhatárát 16 évre csökkentették.
Hajléktalanság
A magyarországi Alaptörvényének (az ország alkotmánya) hetedik kiegészítésével a kormány 2018-ban betiltotta a hajléktalanságot, miután több városban és községben évek óta zaklatták és kriminalizálták a hajléktalan embereket.
Most több mint 15,000 hajléktalan él Magyarországon, és több mint 70,000 embert veszélyeztet közvetlenül, hogy hajléktalanná válik.
Az igazságügy
Magyarország és Lengyelország is csökkentette az alkotmánybíróságaik bírói nyugdíjkorhatárát, amellyel megsértették a bírói függetlenség és kor szerinti diszkrimináció-mentesség EU-s alapelveit.
Bár a jogrend része az EU Szerződésnek, az EU törvények nem szabályozzák az igazságügyi rendszereket. Ezek megsértése, bár arra készteti az EU igazságügyi bíróságát, hogy először felülírja az országos törvénykezést, az országok pénzügyi megbüntetését eredményezi. Ennek eredményeként Orbán jelenleg felfüggesztette terveit, hogy egy új, párhuzamos adminisztratív bírósági rendszert vezessen be.
2019 márciusában a Bizottság új jogsértési folyamatot kezdeményezett Lengyelország ellen – ezúttal azért, mert egy új büntetőrendszert vezettek be a bíróságok számára, amely óriási hatalmat ad a kormány által ellenőrzött igazságügyi és intézményi miniszternek.
Az Európai Bizottság jelenlegi „Jogrendi Jelentés” azt találta, hogy a magyar és lengyel igazságügyi rendszerek fenyegetés alatt állnak. Magyarország nagyon negatívan válaszolt a jelentésre, azt állítva, hogy diszkriminatív ellene.
Fékek és egyensúlyok
Miközben Magyarország Cocid-19 miatti vészhelyzeti jogrendje lejárt, új törvényt alkottak, amely lehetővé teszi Orbán számára a rendeletben való kormányzást, amely még kevesebb ellenőrzést jelent a hatalma felett. Ez kizárja a parlamentet a döntéshozó folyamatból, ha a vészhelyzeti törvényt újra beiktatják. Ez csak egy újabb példája annak, hogyan használja ki Orbán a járványt, hogy a politikai terveit az egészségügyi és gazdasági megfontolások fölé helyezze, beleértve az adatvédelem elleni támadásokat is.
Egyesült Baloldal / Északi Zöldek EP frakció